Schrijftips

Tien tips bij het schrijven van je eerste erotische verhalen

Schrijven is leuk, en erotische verhalen schrijven is ook nog eens heel spannend. Schrijven wordt nog veel leuker wanneer je verhalen ook nog eens enthousiast worden ontvangen door je publiek. Dat zijn de lezers van Eropodium en dat zijn er een heleboel: goeie verhalen worden hier vele duizenden malen aangeklikt. Voor dat genoegen gelezen en als schrijver gewaardeerd te worden willen we eigenlijk iedereen enthousiast maken en aanmoedigen.
Daarbij geldt dat Eropodium geen professionele site is, dus leggen we de lat ook niet op dat niveau. Tegelijk is Eropodium wel de site die de beste erotische verhalen wil publiceren. En dus moedigen we nieuw talent niet alleen aan, we bieden dat talent ook een paar basisbeginselen om bij het enthousiast schrijven in het oog te houden.

Hieronder staan tien nuttige tips die je als checklist kunt gebruiken, van wanneer je aan een verhaal begint te schrijven tot wanneer je het gaat aanbieden. Zo kun je voor jezelf nagaan of je verhaal voldoet aan de eisen die niet alleen wij maar vooral ook je lezers eraan zullen stellen.
Van verhalen die op de een of andere manier niet kloppen zal de lezer verward raken. En de meest waarschijnlijke reactie op die verwarring is dat je verhaal zonder pardon wordt weggeklikt. Dat is natuurlijk niet wat je wil en bovendien zonde van alle tijd die je in je verhaal gestoken hebt.
Doe je er een beetje moeite voor, dan is de kans groter dat je met plezier gelezen wordt, en deze tips zijn daar een hulpje bij.

1. Staat je verhaal in één en dezelfde tijd?
Je kunt een verhaal in de tegenwoordige tijd zetten of in de verleden tijd. Daarvan moet je er altijd maar eentje tegelijk gebruiken.
Let er wel op dat dingen die mensen daadwerkelijk zeggen in je verhaal (zogenaamde dialoog) altijd in de tegenwoordige tijd staat.
De tegenwoordige tijd geeft een verhaal een actievere sfeer. De verleden tijd suggereert dat een verhaal al gebeurd is en is daardoor wat rustiger.

2. Heeft je verhaal een eenduidig perspectief?
Je kunt een verhaal door een ik-persoon laten beleven of door een vertellerrol laten vertellen. In het laatste geval beschrijf je de personen met hij of zij.
Voordeel van de eerste manier is dat je de lezer lekker dicht in een hoofdpersoon kunt trekken. Let bij dit ik-perspectief wel goed op voldoende variatie in zinsopbouw (de grote valkuil van dit perspectief).
De tweede manier, de vertellerrol, maakt het gemakkelijker om iets van meerdere personen in een verhaal te zeggen, en om binnen een verhaal te wisselen van plaats en tijd. Hier is het gevaar dat een hij- of zij-perspectief afstandelijk kan werken.

3. Is je verhaal overzichtelijk ingedeeld?
Grote lappen tekst maken je verhaal moeilijk leesbaar. Deel het dus overzichtelijk in, en houd in elk geval de alinearegel aan: je begint op een nieuwe alinea [Shift+Enter] wanneer er iemand anders iets zegt of doet in je verhaal.
De lezer is daaraan gewend, en je doet hem dus een groot plezier door je aan die regel te houden. Sterker nog: je lezer is zo aan die regel gewend dat hij in de war zal raken wanneer jouw verhaal zich er niet aan houdt.
Switcht je verhaal van plaats, tijd of inhoud, dan ga je naar een nieuwe paragraaf. Daarvoor gebruik je een witregel. Die maakt je lezer attent op dat er iets verandert en helpt daarnaast om je tekst overzichtelijk te houden.

4. Klopt je verhaal?
Je mag de werkelijkheid best een beetje oprekken in een verhaal, maar zorg er wel altijd voor dat het verloop van je verhaal echt klopt, en dat wat erin gebeurt plausibel is. Heel erg onwaarschijnlijke dingen en zaken die uit de lucht komen vallen, dragen niet bij tot leesplezier.

5. Heeft je verhaal voldoende vaart?
Sfeerbeschrijving en allerlei mooie details geven natuurlijk extra cachet aan je verhaal, maar ook voor een erotisch verhaal is regel één dat er voldoende in moet gebeuren, anders valt je lezer in slaap.

6. Zijn de personen in je verhaal interessant?
Lezers zijn het meest nieuwsgierig naar verhalen waarin mensen figureren die niet doodsaai of heel gemiddeld zijn. Dat betekent niet dat je alleen over filmsterren of zo kunt schrijven, maar wel dat personen die je in je verhaal laat optreden op de een of andere manier interessant moeten zijn: door een fantasie die ze hebben, door iets wat ze graag willen meemaken of juist niet. Verzin het maar, als het maar niet doodgewoon alledaags is.

7. Is je verhaal origineel?
Waar je ook over gaat schrijven, je grootste kans is dat er hier al ooit eens iemand over hetzelfde heeft geschreven. We zijn hier allemaal verzot op lekkere erotiek, maar we weten ook allemaal al wel hoe dat ‘technisch’ in zijn werk gaat. Probeer de erotiek in je verhaal dus in een beetje originele setting te plaatsen.
Verhalen die volkomen voorspelbaar verlopen zullen de lezer minder boeien. Weliswaar zijn erotische verhalen geen spannende thrillers, maar iets onverwachts of origineels draagt zeker bij tot de waardering die je verhaal zal krijgen.

8. Staat de dialoog in je verhaal zoals ‘ie moet staan?
“Dialoog zet je tussen dubbele of enkele aanhalingstekens. En je sluit dialoog af met een komma als je daarna aangeeft wie dat gezegd heeft,” sprak de schoolmeester. “Doe je dat laatste niet, dan sluit je dialoog af met een punt.”
“En wanneer er iemand anders iets gaat zeggen, gebruik je daarvoor altijd een nieuwe regel,” merkte de pientere leerling erbij op. “Zo weet de lezer vanzelf dat iemand anders iets zegt en het houdt je tekst overzichtelijk en goed leesbaar.”
“Precies, maar let er dan ook op dat je gedachten nooit tussen aanhalingstekens zet.”
Is dat echt zo? vroeg de leerling zich af.

9. Heeft je verhaal een pakkende titel en beschrijving?
De titel en de korte beschrijving van je verhaal zijn de uithangborden waarmee je reclame kunt maken. Het is dus slim een beetje aandacht te besteden aan een pakkende titel en een beschrijving die nieuwsgierig maakt.

10. Heb je spelling en typografie gecontroleerd?
Nederlands is geen gemakkelijke taal en we vallen hier niet over elk klein taalfoutje, maar erg veel spelfouten en een slordige opmaak van je verhaal wekken een slechte indruk bij de lezer: hij zal denken dat jij het niet de moeite waard vond om even echt goed door de einddtekst heen te gaan alvorens hem aan te bieden.
Raadpleeg bij twijfel even een woordenboek of websites als van de Taalunie: daar staat het goede antwoord op vrijwel elke spellingsvraag, inclusief alle moderne spellingsdraken als ge-e-maild of ge-sms’t.

Heb je vragen die verder voeren dat deze basistips, raadpleeg dan eens de Tips & Trucs.

Veel plezier gewenst met schrijven!

Redactie Eropodium